Cookieloos adverteren, zo doen we dat bij Omroep Brabant

Afgelopen jaar hebben we een artikel geschreven over dat cookieloos adverteren eraan zat te komen. Hierin hebben we uitgelegd wat dit inhoudt, waarom dit steeds belangrijker is en hoe je hier mee om moet gaan. We zijn nu bijna een jaar verder en hebben niet stilgezeten. In dit artikel delen we graag hoe je kan adverteren zonder third party cookies.

cookieloos adverteren

Waarom adverteren we zonder cookies?

Sinds de oprichting van internet zijn third party cookies een van de meest gebruikte methoden om online advertenties te tonen. Een third party cookie is een klein bestand dat wordt opgeslagen op het apparaat van internetgebruikers en bevat informatie over online gedrag. Dit heeft het mogelijk gemaakt om gerichte advertenties aan gebruikers te laten zien, op basis van browsegeschiedenis en demografische gegevens.

De laatste jaren is er een groeiend bewustzijn ontstaan over privacy en gegevensbescherming van gebruikers. Dit heeft geleid tot nieuwe wetgevingen, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in Europa. Daarnaast hebben webbrowsers, zoals Firefox, Safari en Google Chrome, third party cookies geblokkeerd om hun gebruikers te beschermen.

Dit zijn de grootste verschillen met voorheen

Cookieloos adverteren is een relatief nieuwe manier van adverteren, waarbij er geen gebruik wordt gemaakt van cookies om persoonlijke gegevens van gebruikers te verzamelen voor targeting. Omroep Brabant Reclame maakt geen gebruik meer van deze third party cookies. Dat wil niet zeggen dat we geen relevante advertenties kunnen tonen.

Interessegroepen

Wanneer advertenties bij het onderwerp van een artikel passen, worden deze door de lezer vaak beter gewaardeerd en is er een hoger doorklikpercentage. Dit is perfect voor zogenaamd contextual targeting. We koppelen onze advertenties aan de context.

We zorgen er bijvoorbeeld voor dat een lokale sportzaak getoond wordt bij artikelen binnen de interessegroep ‘Sport en fitness’. De advertenties staan dan bij artikelen die gaan over de bekende voetbalclubs in Brabant, De Acht van Chaam en ga zo maar door.

De volledige lijst met interessegroepen van Omroep Brabant is als volgt:

  • Beauty en fashion
  • Criminaliteit en rechtspraak
  • Duurzaamheid
  • Economie en beleggen
  • Film en entertainment
  • Gezin en opvoeding
  • Gezondheid en zorg
  • Huis en inrichting
  • Koken en eten
  • Kunst en cultuur
  • Liefde en dating
  • Muziek en festivals
  • Natuur en outdoor
  • Opleiding en educatie
  • Politiek en beleid
  • Religie en geloof
  • Royalty en celebrities
  • Spel en quiz
  • Sport en fitness
  • Techniek en wetenschap
  • Vakantie en reizen
  • Vervoer en infrastructuur
locatie targeting

Locatie targeting

Adverteren op basis van de locatie van de gebruiker kan enorm effectief zijn. Maar zonder expliciete toestemming kun je geen gebruik meer maken van het IP-adres van je bezoekers. Hierdoor moeten we onze focus verleggen van de gebruiker naar de inhoud van de pagina.

Een artikel over de Tilburgse Kermis krijgt het locatielabel ‘Tilburg’ toegewezen. Daardoor worden bij dit artikel vooral advertenties getoond die relevant zijn voor Tilburg (en omgeving). Op deze manier bereik je alsnog relevante doelgroepen, zonder gebruik te maken van privacygevoelige locatiegegevens.

Weer- en tijdtargeting

Ook het moment van de dag en zelfs de buitentemperatuur kunnen we gebruiken om relevante advertenties te tonen. Is het vandaag warmer dan 20 graden? Dan tonen we advertenties van een barbecue of korte broeken. Bezoekers die na 19:00 uur op onze website terechtkomen, zien bijvoorbeeld advertenties van de lokale snackbar of nachtcrème.

Re-targeting

Zonder third party cookies is het niet langer mogelijk om re-targeting toe te passen. Hiervoor moeten adverteerders namelijk toegang hebben tot een gezamenlijke databank, die bijhoudt waar een gebruiker interesse in heeft. Omdat we die databank niet meer gebruiken zal de bezoeker geen eindeloze banners meer te zien krijgen over vaatwassers, alleen omdat hij twee vaatwassers heeft vergeleken op het internet.

Geen veilingen en dumpprijzen

De inkoop van advertenties verloopt niet meer via veilingen en andere partijen, waar een advertentie vaak tegen dumpprijzen wordt verkocht. Dit komt de kwaliteit van onze advertenties ten goede, en zorgt voor een betere ervaring bij de ontvanger

Lazy-loading

Door lazy-loading toe te passen, zorgen we ervoor dat een advertentie pas wordt getoond als de bezoeker deze echt kan zien. Hiermee voorkomen we dat een advertentieruimte gevuld wordt zonder dat de bezoeker deze advertentie op zijn beeldscherm krijgt. Daardoor zijn advertenties onderaan een pagina net zo waardevol voor adverteerders als de ruimte bovenin.

De voordelen

De nieuwe manier van targeting biedt verschillende voordelen ten opzichte van traditionele methoden, die wél van cookies gebruik maken.

1. Privacy: Een van de grootste voordelen van de nieuwe targeting is dat het de privacy van gebruikers beschermt. Gebruikers hoeven niet bang te zijn dat hun persoonlijke gegevens worden verzameld en gebruikt voor advertentiedoeleinden.

2. Betrouwbaarheid: Cookieloos adverteren is een betrouwbare manier van adverteren, omdat er geen gebruik wordt gemaakt van cookies die kunnen worden geblokkeerd of verwijderd door gebruikers.

3. Diversiteit: Adverteerders moeten zich moeten richten op andere factoren om gebruikers te targeten, zoals de inhoud van de website of het zoekgedrag van gebruikers. Hierdoor krijgen gebruikers niet eindeloos dezelfde advertenties te zien.

4. Vertrouwen: Adverteren zonder cookies biedt meer transparantie, omdat gebruikers weten dat hun persoonlijke gegevens niet worden gebruikt voor advertentiedoeleinden. Dit kan leiden tot meer vertrouwen in de bedrijven en hun advertenties.

5. Snelheid: Door alleen nog gebruik te maken van first party data is de laadsnelheid van de advertentieplatformen aanzienlijk sneller, wat het gebruiksgemak ten goede komt.

Ben jij up-to-date?

Nieuwe ontwikkelingen in de digitale wereld vereisen een frisse kijk op adverteren. Als je niet up-to-date bent, loop je het risico waardevolle kansen te missen. Laat je informeren door onze Media Adviseurs over de laatste trends en methodes in adverteren. Zo kun je jouw marketingstrategie optimaliseren en door jouw doelgroep worden gezien.

Jouw stap naar cookieloos adverteren