Hoe landelijk adverteren bij regionale omroepen werkt

Landelijk adverteren is een krachtige strategie voor merken die hun producten en/of diensten aan een breder publiek willen presenteren. Deze strategie combineert de specifieke focus en het bereik van regionale omroepen om een landelijk bereik te realiseren. Lees snel meer over de voordelen van landelijk adverteren bij regionale omroepen.

landelijk adverteren

De kracht van landelijk adverteren bij regionale omroepen

Adverteren via regionale omroepen geeft een unieke kans om een landelijke campagne te koppelen aan regionale herkenbaarheid. Dit is efficiënt en slim: je boodschap bereikt heel Nederland, maar met een regionale twist die aanspreekt. Het bouwt vertrouwen op door gebruik te maken van de regionale connectie die regionale zenders hebben. Je maakt jouw advertentie overal relevant. Dit verhoogt niet alleen de interesse bij luisteraars en kijkers, maar versterkt ook je merk.

Het gezamenlijke bereik

Landelijk adverteren bij meerdere regionale omroepen combineert het uitgebreide bereik van nationale campagnes met regionale relevantie. Regionale zenders bereiken gezamenlijk miljoenen kijkers en luisteraars, wat adverteerders de kans geeft om hun naamsbekendheid te verhogen.

De RPO

De RPO (Regionale Publieke Omroepen) in Nederland bestaat uit een netwerk van 13 regionale omroepen die nieuws, informatie en entertainment bieden gericht op de specifieke regio’s van het land. Elk van de regionale omroepen bedient een specifieke provincie en soms ook subregio’s binnen die provincie.

Deze 13 omroepen hebben bij elkaar wekelijks 2 miljoen radio-luisteraars, 4,9 miljoen tv-kijkers en maandelijks 132 miljoen online bezoeken. Daarnaast bereikt de RPO voornamelijk de meest koopkrachtige doelgroep, de 35-plussers.

RPO

Dit zijn de 13 regionale omroepen van Nederland

  • RTV Noord
  • Omrop Fryslân
  • NH Nieuws
  • RTV Drenthe
  • RTV Oost
  • Omroep Gelderland
  • Omroep Flevoland
  • RTV Utrecht
  • Omroep West
  • Rijnmijn TV
  • Omroep Zeeland
  • Omroep Brabant
  • L1

Adverteeropties

Online

Online adverteren bij regionale omroepen is effectief, omdat het de mogelijkheid biedt om een gerichte doelgroep te bereiken met regionale interesse. Online advertenties kun je van voor tot achter meten en mag zich dan ook de best meetbare adverteeroptie noemen.

Door de kracht van regionaal/lokaal vertrouwen en herkenbaarheid te combineren met digitale precisie, kunnen adverteerders hun boodschap op maat maken voor specifieke doelgroepen. Dit verhoogt de betrokkenheid en de respons op advertenties. Deze landelijke online advertenties kunnen worden ingekocht bij OptOut. Zij bieden een cookieless oplossing voor inzet bij alle regionale omroepen.

Radio

In de file, bij de kapper, op kantoor of tijdens het diner, radio is overal. Dat maakt het ook zo’n geschikte adverteeroptie. Met een wekelijks bereik van 2 miljoen luisteraars staat de RPO stevig in de top 10 van best beluisterde radiostations. Dankzij de herhaalde uitzending van je boodschap, wordt jouw bedrijf op een kostenefficiënte manier steeds weer opgemerkt door potentiële klanten. Dit draagt bij aan de naamsbekendheid van je merk of product.

TV

Elke week bereikt RPO met haar tv-zender ongeveer 4,9 miljoen kijkers, die afstemmen om geïnformeerd te blijven over regionale ontwikkelingen. Deze zenders spelen in op de sterke verbinding met een publiek dat regionale trots hoog in het vaandel heeft staan.

Door de audiovisuele insteek van een tv reclame, zet je jouw boodschap extra kracht bij. Door zowel beeld als geluid te gebruiken bij de reclame, komt de boodschap ‘dubbel’ binnen bij de kijker. Een ideale adverteeroptie om écht impact te maken.

advertentieruimte op mobiel

Bovenregionaal adverteren

Bovenregionaal adverteren is een advertentiestrategie die zich niet tot één enkele regio beperkt. Je kunt de omroepen kiezen waar jouw doelgroep zich bevindt. Wil je alleen het zuiden van Nederland bereiken? Dan wordt maatwerk geleverd door alleen in de zuidelijke regio’s te adverteren. Het slaat een brug tussen regionale en landelijke reclame door zich te richten op meerdere regio’s. Vaak die met vergelijkbare kenmerken of binnen een bepaald geografisch gebied.

Ook als jouw verzorgingsgebied wat groter is kun je terecht bij jouw eigen regionale omroep. Zij hebben intensief contact met aangrenzende regionale omroepen en helpen je graag verder.

Landelijk advertentieruimte inkopen

Koop via één centraal punt advertentieruimte in dat uitgezonden wordt op alle 13 regionale publieke omroepen. Dit flexibele systeem maakt het mogelijk om reclamespots naar wens te spreiden, zowel in frequentie als in de periode van uitzending. Vanaf 1 januari 2024 doet STER de verkoop van radio en tv reclame voor alle regionale omroepen. Online wordt zoals eerder vermeld verkocht door OptOut

De voordelen

  • Specifieke doelgroepbenadering
    Hoewel de campagne landelijk is, kun je met regionale omroepen specifieke doelgroepen aanspreken op basis van geografische of contextuele kenmerken. Dit maakt de advertentie relevanter en persoonlijker voor de kijkers/luisteraars.
  • Kostenbesparing
    In vergelijking met landelijke omroepen zijn regionale omroepen voordeliger, waardoor je jouw advertentiebudget efficiënter kunt inzetten.
  • Vertrouwen van kijkers
    Regionale omroepen hebben loyale kijkers die vertrouwen op hun content, waardoor advertenties binnen deze context meer vertrouwen genieten bij het publiek.

Jouw reclame uitzenden op radio of tv

Bereik de koopkrachtige 35+ doelgroep