Hoe je met creatiever denken veel meer mensen bereikt: Patrick Stoof geeft 4 tips

We worden overspoeld door (online) content. Hierdoor is het vermogen om creatief te denken steeds belangrijker om je te onderscheiden. Dit besef heeft geleid tot een toename in het aanbod van cursussen die gericht zijn op het stimuleren van creatief denken. Ook het onderwijs speelt hierop in. Toch zijn er diverse manieren waarop je zelf al aan de slag kunt gaan met het stimuleren van je creativiteit. We gaan in op hoe je met creatiever nadenken veel meer mensen bereikt.

Hoe je met creatiever denken veel meer mensen bereikt: Patrick Stoof geeft 4 tips

Succes door creativiteit en humor

Een aantal weken geleden keek de hele wereld naar de Super Bowl, het grootste eendaagse sportevenement op aarde. Niet per se voor de wedstrijd, want dat is voor de meeste kijkers bijzaak. Het zijn vooral de commercials die onze aandacht trekken. Dat is knap, want commercials worden vaak gezien als een onderbreking van de kijkervaring. Door een flinke dosis creatief denken worden met deze commercials veel mensen bereikt en geëntertaind. Dat is het doel van elke boodschap.

Ook in Nederland duiken er af en toe commercials op die dankzij de creatieve invalshoek en humor in de smaak vallen en zo een groot publiek bereiken. Misschien wel het beste voorbeeld hiervan is de Telfort-reclame met ex-miljonair Hans van den Berg, gemaakt door Bies Vermeulen en Sebastiaan Kenter. Hij moest zijn grote villa inruilen voor een flatje. Jarenlang zagen we hoe het leven van Hans en zijn gezin drastisch veranderde.

Patrick Stoof is acteur, tekstschrijver, toneelregisseur en theaterdocent, en speelde jarenlang de rol van Hans. Samen met een team professionals, waar  maakte hij commercials die we ons nog steeds heugen. “We haalden het beste in elkaar naar boven, van productie en regie tot aan iedereen op de werkvloer en in het creatieve team”, blikt Patrick terug op die tijd. De reclame wist in 2012 de Gouden Loekie te winnen, een prijs voor beste landelijke reclame van dat jaar.

“We zijn het verleerd”

De creativiteit in combinatie met humor was de sleutel tot het succes van de reclame. Een mix dat elk team dat in de weer is met commercials, probeert na te jagen. Iedereen kende ineens de aanbieder van mobiele telefoondiensten. Volgens Patrick kan je creativiteit in je communicatie leren en er veel mensen mee bereiken. “Mensen denken snel dat ze geen humor hebben. Dat is volgens mij niet zo. Iedereen heeft een vorm van humor. Je moet die zogenoemde humor-spier wel blijven trainen. Dat is belangrijk, want er zijn tegenwoordig zoveel regels en dogma’s die je beperken in wat je wel of juist niet kunt denken.”

Dat geldt volgens Patrick ook voor creatief denken. “Iedereen kan het, maar ook dit zijn we een beetje verleerd. Als we vroeger een kartonnen doos hadden, was dat ook een vliegtuig en een muts. Op den duur zegt een ouder tegen je ‘doe even normaal, het is gewoon een doos”. Dat stimuleert het creatief denken niet volgens Patrick.

Iedereen heeft een vorm van humor. Je moet die humor-spier wel blijven trainen. Dat is belangrijk, want er zijn tegenwoordig zoveel regels en dogma’s die je beperken in wat je wel of juist niet kunt denken. - Patrick Stoof

1. Verras door creativiteit

“Het belangrijkste binnen communicatie is het verrassen. Je streeft ernaar mensen op een bepaalde manier te verrassen, te boeien of te triggeren. Dit geldt zowel voor het schrijven van teksten als voor het creëren van commercials. Het doel is om de lezer of consument zodanig te verrassen dat ze getriggerd worden om verder te lezen, te kijken of zelfs iets te kopen’, vertelt Patrick.

“Om mensen te verrassen is creativiteit heel belangrijk. Creativiteit vereist dat je ‘om de hoek’ denkt, voorbij het eerste idee dat in je opkomt. Het eerste idee wordt vaak beperkt door wetten en ingesleten paden van hoe we denken dat dingen horen te zijn. Zelfs door wat onze ouders ons hebben geleerd. Het is belangrijk om te starten met een normale gedachte en deze uit te bouwen tot iets groots en unieks”, gaat Patrick verder.De inmiddels succesvolle reclames van Telfort zijn begonnen als op een leeg shooting board en als schets. Globaal werden de schetsen ingevuld en ingekleurd. Hierdoor werden de ideeën steeds verder uitgebouwd tot het uiteindelijke resultaat.

2. Gebruik van humor

De commercial van Telfort werd veel geprezen vanwege de humor. Dat is volgens Patrick een belangrijk onderdeel van het eindproduct. “Humor verbindt. Het is fijn om met z’n allen te lachen of iets grappigs te vinden. Je kunt humor ook gebruiken om een boodschap over te brengen. Ik gebruik dat vaak tijdens mijn lezingen. Het heeft te maken met verbinding, maar ook met bij een groep horen. Op het moment dat je samen iets grappigs vindt, dan hoor je bij een groep. Humor is eigenlijk een soort cement, een bindmiddel.”

Ook dat zie je meteen terug in de reclames van de mobiele telefoondienst. Met scherpe oneliners als ‘Van een X5, naar lijn 5’ en ‘Van villawijk, naar krantenwijk’, wordt de humor opgebouwd tot de uiteindelijke boodschap: ‘De kwaliteit die ik gewend ben, maar dan super voordelig.’

3. Dagelijkse routine

Het stimuleren van creatief denken brengt Patrick helemaal terug naar zijn dagelijkse routine.”Ik fiets altijd een andere route naar huis. Dan fiets ik door de wijk en valt mijn oog elke dag weer op iets anders. Net zoals ik variatie in mijn routes breng, kies ik ook niet van tevoren wat ik op mijn brood doe voor de lunch. Ik houd van de verrassing. Het idee om niet te weten of ik pepersalami of iets anders zal hebben”, legt Patrick uit.

4. Associatieve gedachten

De laatste tip van Patrick is om te beginnen met anders te leren denken door dingen anders te benoemen, zelfs in je eigen hoofd. “Als je in je kamer zit en je ziet bijvoorbeeld een boekenkast, probeer die dan in je gedachten een andere naam te geven. Die associatieve gedachten die daaruit voortkomen, voeden je creativiteit en gevoel voor humor. Het gaat erom dat je niet alles zomaar aanneemt voor wat het lijkt te zijn”, sluit Patrick af.

Wil je ook meer mensen bereiken met creativiteit?

Laat ons jou helpen. Vraag direct om advies.