Hoe vind ik personeel?
In een concurrerende arbeidsmarkt is het belangrijk om op te vallen. Met de juiste wervingsstrategieën vergroot je niet alleen je kansen, maar bouw je ook aan de lange termijnwaarde van je bedrijf. Hieronder onze 4 tips voor het vinden van personeel.
In dit artikel helpen we je voornamelijk verder met tip 3 en 4. We creëren meer bewustwording over het belang van generatiegericht communiceren en de waarde van verschillende wervingskanalen.
1. Investeer in je employer branding
Laat zien waar je organisatie voor staat en deel je waarden en cultuur via verschillende kanalen. Creëer een aantrekkelijke ‘Werken bij-pagina’ met inspirerende verhalen van medewerkers. Wil je talent aantrekken en meer leren over hoe je employer branding hiervoor inzet? Lees ons blog ‘Employer branding campagne: zo trek je nieuw talent aan’.
2. Vergroot je bereik met aanbevelingen
Vraag medewerkers en zakelijke contacten om kandidaten aan te dragen. Mensen uit je netwerk passen vaak goed bij de cultuur. Met een referralprogramma beloon je medewerkers voor hun hulp en kun je tegelijk personeel werven.
3. Stel doelgroepgerichte vacatureteksten op
Met een duidelijke en aansprekende vacaturetekst trek je talent aan. Door de functietitel, introductie en tekst af te stemmen op je specifieke doelgroep, maak je jouw vacature onweerstaanbaar voor de juiste mensen. Wat motiveert je doelgroep? Zijn het doorgroeimogelijkheden, flexibiliteit of de uitdaging? Laat ook zien waarom jouw bedrijf de ideale werkplek is voor je doelgroep.
4. Zet je vacature uit op verschillende kanalen
Gebruik een mix van jobboards, sociale media, je eigen website en gespecialiseerde platforms binnen jouw branche. Denk ook aan netwerkevenementen en samenwerkingen met onderwijsinstellingen om nieuw talent te vinden. Door diverse kanalen in te zetten, vergroot je de kans om personeel te werven in een krappe arbeidsmarkt.