3. Nieuwe data toepassingen
De oplettende lezer zag in december al een blog voorbij komen over de cookieless era die aanstaande is. Niet meer helder hoe het precies zat? Lees het blog dan nog eens terug.
De cookies zijn ruim een decennia geleden ontstaan om onder meer bezoekers door te meten in bijvoorbeeld Google Analytics. De nieuwe AVG-wetgeving maakt zich sterk voor de privacy van website bezoekers en door de komst van deze wetgeving mogen cookies niet zomaar meer doorgemeten worden.
Daardoor gaat er veel data verloren. Websites kunnen moeilijk inzichtelijk maken hoeveel bezoekers de website genereert en hoe deze bezoekers zich op de website bewegen. De browsers Safari en Firefox hebben de werking van cookies al aangepast, Chrome start in 2024. Wees er dus snel bij en voorkom verlies van belangrijke data.
Om websites toch te kunnen voorzien van data zijn er nieuwe ontwikkelingen, waar je slim op in kunt spelen. ‘Server side tagging’ en ‘contextual targeting‘ zijn twee van deze ontwikkelingen. Zij zorgen ervoor dat websites hun data kunnen blijven gebruiken.
4. Voice groeit door
Het medium dat in 2022 misschien wel het grootste aantal mediagebruikers voor zich won was de podcast. Waar het een aantal jaar geleden vooral muziek was dat door onze koptelefoons klonk, luisteren we tegenwoordig massaal naar podcasts.
Er lijkt geen BN’er te bestaan zonder eigen podcast en de consument maakt er gretig gebruik van. We zien ook steeds vaker dat podcasts ondersteund worden met video. Op deze manier kun jij jouw favoriete podcast streamen vanuit één of twee simpele camera standpunten.
Een andere ontwikkeling binnen social medialandschap is het reageren op posts met voice-opnames. We zien dit vaak terugkeren binnen WhatsApp. Even snel wat inspreken in plaats van een lang verhaal typen. Dit gaan we in 2023 ook terugzien op de sociale platformen.